Taksikyydit tavalliseen elämään

Taksi ei ole vain juhlapäivien pelastaja, vaan apuri arjen eri tilanteissa. Kyydissämme pääset turvallisesti perille oli kyseessä sitten kauppareissu tai matka töihin, ympäri vuorokauden. Kyyti vie sinut kätevästi ovelta ovelle ilman hampaiden kiristystä: parkkipaikan tai oikean osoitteen etsiminen eivät aiheuta turhaa huolta.

Tilaa Kela-taksi numerosta
0800 302333

Tilauspuhelu on maksuton

Tilaa taksi viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä.


Voit saada Kela-korvaukset vain Kela-taksin numerosta tilatusta taksimatkasta, jolloin maksat enintään 25 euron omavastuun.

Ohjeita Kela-taksin tilaamiseen:

  • Vain Kela-taksin numerosta tilatusta matkasta voit saada korvauksen ja maksat matkasta enintään 25 euron omavastuun.
  • Tilaa taksi viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä.
  • Tilaa taksi tästä numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.
  • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan kahden viikon ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.
  • Tilaa paluumatka vähintään tuntia ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.
  • Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi.
  • Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa.
  • Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.
  • Nimesi ja henkilötunnuksesi
    Osoite, josta auto noutaa sinut
  • Matkan määränpää (esim. sairaala)
  • Kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • Tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja
  • Puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.

Jos tilaamasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilausnumeroon viimeistään kahta tuntia ennen sovittua lähtöaikaa.

Kun näytät kuljettajalle Kela-korttisi, saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi
enintään 25 euron omavastuun.

  • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).
  • Jos terveydenhuollon henkilö tilaa paluumatkasi, et tarvitse todistusta SV67.
  • Säilytä kertamatkaa varten kirjoitettu todistus itselläsi kuuden kuukauden ajan matkapäivästä.
  • Kela voi pyytää sitä myöhemmin.
  • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan.
  • Jos terveydenhuollon edustaja tilaa paluumatkasi puolestasi, et tarvitse erillistä todistusta.
  • Tietyillä asiakasryhmillä on mahdollisuus saada vakiotaksiasiakkuus.
  • Lisää tietoa vakiotaksiasiakkuudesta kela.fi/taksimatkat
  • Edellytyksenä vakiotaksiasiakkuuden järjestymiselle 1.7.2018 jälkeen on, että Kelan korvaamia taksikuljetuksia järjestävä tilausvälitysyhtiö pystyy osoittamaan asiakkaalle vakiotaksin.
  • Vakiotaksikuljetusten järjestämiseksi ole yhteydessä tilausvälityskeskukseemme puhelinnumero 0800 302333.
  • Kelan korvaaman taksimatkan tilaaminen internet-tilauksena on mahdollista Kelan profiloiduille asiakkaille (asiakkaalla tulee olla pitkäaikainen matkakorvaustodistus toimitettuna Kelaan)
  • Internet-tilaus tunnukset saat käyttöösi laittamalla viestiä osoitteeseen kelakyselyt@kymenlaaksontaksi.fi
  • Internet-tilauksena tehtävänä matkatilaus tulee tehdä viimeistää kaksi tuntia ennen toivottua matkan ajankohtaa

Vaikeavammaisten kuljetuspalvelu

Tilaa Sote-taksi numerosta
0600 306450

(pvm/mpm)

Kuulo- ja puhevammaisten tekstiviestitilaukset
p. 040 563 1112

Ohjeita Sote-taksin tilaamiseen:

  • Voit käyttää kuljetuspalvelumatkoja päätöksesi mukaisesti asiointi- ja virkistysmatkoihin tai työ- ja opiskelumatkoihin.
  • Kuljetuspalvelumatkoja voi tehdä vakituisessa asuinkunnassa ja sen maantieteellisissä naapurikunnissa.
    • Hamina: Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Virolahti
    • Kotka: Hamina, Kouvola, Pyhtää
    • Pyhtää: Kotka, Kouvola, Loviisa
    • Kouvola: Hamina, Heinola, Iitti, Kotka, Lapinjärvi, Loviisa, Luumäki, Mäntyharju, Pyhtää ja Savitaipale
    • Miehikkälä: Hamina, Lappeenranta, Luumäki, Virolahti
      Virolahti: Hamina, Miehikkälä
  • Poikkeava matkustusoikeus käy ilmi päätöksestäsi.
  • Kuljetuspalvelumatka on yksi yhdensuuntainen ja yhtäjaksoinen matka.
    Lyhyt pysähdys matkan aikana esim. pankkiautomaatille on mahdollinen. Pysähdystarpeesta tulee kertoa matkaa tilattaessa. Pidempi pysähtyminen keskeyttää kuljetuspalvelumatkan.
  • Työmatkoina korvataan kodin ja työpaikan välinen matka, kuljetuspalvelumatkoja ei voi käyttää työhön liittyvään matkustamiseen.
  • Kuljetuspalvelumatkoja ei voi käyttää terveydenhuollon matkoihin, joiden korvaus perustuu sairausvakuutuslakiin tai kuuluu vakuutusyhtiölle.
  • Kymsoten alueella yhdistellään vammaispalvelulain perusteella julkisesti rahoitettuja matkoja.
  • Matkojen yhdistelemisestä vastaavat tilauskeskukset.
  • Toimintakykyysi perustuen sinulle voidaan myöntää oikeus esimerkiksi invataksin käyttöön tai maksuttomaan saattajaan kuljetuspalvelumatkoilla. Palveluun liittyvät erillisoikeudet myönnetään aina yksilöllisen harkinnan perusteella.
  • Matkoista perittävä omavastuu: Omavastuuna peritään ajettavaa matkaa vastaava joukkoliikenteen maksu. Pyhtään, Kotkan ja Haminan alue on jaettu kolmeen joukkoliikenteen vyöhykkeeseen. Matkan omavastuu määräytyy yhden tai kahden vyöhykkeen voimassa olevan joukkoliikenteen maksun mukaisesti.
  • Kouvolassa kuljetuspalvelumatkojen omavastuu määräytyy kahden joukkoliikenteen vyöhykkeen mukaisesti. Mikäli vyöhykkeen B sisällä tehtävä matka suuntautuu lähtöpisteestä valtatie 6 toiselle puolelle, käytetään kahden vyöhykkeen taksaa.
  • Miehikkälän ja Virolahden alueella käytetään viimeksi vahvistettua Matkahuollon taksaa.
  • Työmatkojen omavastuu on 1 euro / yhdensuuntainen matka.
  • Opiskelumatkojen omavastuu Kymenlaakson alueen sisäisissä matkoissa on 1 euro / yhdensuuntainen matka. Muista opiskelumatkoista peritään matkan pituuden mukainen, viimeksi vahvistetun matkahuollon hinnaston opiskelijan kertalipun hinta.
  • Yhdistellyistä matkoista ei peritä omavastuuta.
  • Alle 7-vuotiaan asiakkaan matkoista ei peritä omavastuuta.
  • Mukana matkustava perheenjäsen maksaa matkastaan omavastuun, joka vastaa matkan hintaa jaettuna asiakasmäärällä.
  • Asiakkaan alle 7-vuotiaat lapset voivat matkustaa mukana maksutta.
  • Puhelu on normaalihintainen eikä tilauksesta mene muuta maksua.
  • Tilauspuhelut nauhoitetaan.
  • Ennakkotilauksista ei peritä varausmaksua.
  • Tilaa mahdollisuuksien mukaan kerralla aina koko matkaketju.
  • Jos tilattu matka on pituudeltaan alle 3 km, odotusaika on se aika, joka taksilta kuluu ajaa asiakkaan luokse. Yli 3 km matkoilla varmistetaan taksin saapuminen haluttuun aikaan, kun se tilataan vähintään 90 min ennen matkan alkua. Jos yli 3 km matka tilataan myöhemmin kuin 90 min ennen toivottua lähtöaikaa, odotusaika on enimmillään 15 min + aika, joka taksilta kestää ajaa asiakkaan luokse.
  • Ilmoita matkan peruuntumisesta tilauskeskukseen vähintään 30 min ennen matkaa.
  • Perumaton tilaus vähentää asiakkaalta yhden kuljetuspalvelumatkan.
  • Noutopaikka ja matkan määränpää
  • Matkustaako mukana perheenjäsen tai saattaja
  • Onko mukana apuvälineitä tai opaskoira
  • Onko perillä oltava tiettyyn aikaan
  • Mahdollisesta tarpeesta lyhyeen pysähdykseen
  • Paluumatkasi ajankohta, mikäli se on jo tiedossa
  • Kortti on henkilökohtainen maksuväline, eikä sitä voi luovuttaa toiselle henkilölle.
  • Korttia käyttäessäsi sitoudut noudattamaan asiakasohjetta.
  • Sinun tulee olla valmiina lähtöön tilausta tehdessä sovittuna aikana.
  • Taksinkuljettaja voi tarkistaa henkilöllisyytesi.
  • Ilmoita vammaispalveluluun kortin katoamisesta, kuljetuspalvelutarpeen muutoksista ja päättymisestä tai toiselle paikkakunnalle muutosta.
  • Kadonneen kortin tilalle tilatusta kortista veloitetaan 10 euroa.
  • Matkojen tilaaminen vastoin ohjeita voi aiheuttaa kuljetuspalvelukortin sulkemisen.
  • Ohjeiden vastaisesti käytettyjen matkojen tai odotusaikojen kustannukset voidaan periä asiakkaalta takaisin.
  • Tarvittaessa voidaan siirtyä kuljetuspalvelun järjestämiseen korvaamalla matkat asiakkaalle jälkikäteen taksikuitteja vastaan.

Taksikortti kätevään matkustamiseen

Taksikortti

Taksikortti on kätevä tapa taksimatkojen maksamiseen. Taksikortti on oiva hankinta useasti taksia tarvitseville yrityksille. Maksaessa Taksikortilla, saat kaikki maksutapahtumat yhdellä laskulla samaan osoitteeseen sovituin väliajoin. Näin kuittien arkistointi ja taksimatkojen seuranta helpottuu. Taksikorttin pystyy ostamaan myös saldokorttina ja sitä tarjotaan myös yksityshenkilöille.

Kertakortti

Mikäli taksinkäyttösi on satunnaista tai yrityksesi haluaa maksaa esimerkiksi asiakkaan yksittäisiä taksimatkoja, siihen sopii mainiosti Kertakortti. Kertakortti on nimensä mukaisesti kertakäyttöinen ja se revitään taksimatkan jälkeen. Samoin kuin Taksikortillakin, saat Kertakorttien maksutapahtumat yhdellä laskulla. Voit tilata kertakortteja juuri halutun määrän ja nimetä ne vaikkapa osasto- tai käyttäjäkohtaisesti.

Lataa näppärä Taksini-appi

Taksini apilla taksin tilaaminen onnistuu näppärästi ja täysin ilmaiseksi älypuhelimella ilman erillistä puhelu- tai paikallisverkkomaksua. Apilla voit lisäksi seurata taksin saapumista reaaliaikaisesti ja sinne tallentuvat myös matkahistoria ja kuittisi.

Lataa Taksini mobiiliappi iOS-puhelimeen Apple App Storesta ja Android -puhelimeen Google Play Kaupasta. Apin löydät hakusanalla “Taksini”.

Taksini apin avulla voit:

  • luoda käyttäjätilin
  • tarkastella taksimatkojasi
  • tilata taksin ilmaiseksi ilman erillistä puhelu- tai paikallisverkkomaksua
  • seurata taksin saapumista reaaliaikaisesti kartalta
appikuva
kymnelaakson taksi footer-logo

Tilaa taksi apilla ilmaiseksi

Soittamalla
0100 87227

(1,25 € PUHELU + 0,68 € / MIN + PVM)

Kymenlaakson Taksi – Tavalliseen elämään!