Taksikyydit tavalliseen elämään

Taksi ei ole vain juhlapäivien pelastaja, vaan apuri arjen eri tilanteissa. Kyydissämme pääset turvallisesti perille oli kyseessä sitten kauppareissu tai matka töihin, ympäri vuorokauden. Kyyti vie sinut kätevästi ovelta ovelle ilman hampaiden kiristystä: parkkipaikan tai oikean osoitteen etsiminen eivät aiheuta turhaa huolta.

Tilaa Kela-taksi Suomen Lähilogistiikalta numerosta
0800 05163

Tilauspuhelu on maksuton

Kymenlaakson Taksi Oy hoitaa Suomen Lähilogistiikka Oy:n Kela-kyydit Kymenlaaksossa.

Tilaa taksi viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä.

Voit saada Kela-korvaukset vain Kela-taksin numerosta tilatusta taksimatkasta, jolloin maksat enintään 25 euron omavastuun.

Ohjeita Kela-taksin tilaamiseen:

  • Vain Kela-taksin numerosta tilatusta matkasta voit saada korvauksen ja maksat matkasta enintään 25 euron omavastuun.
  • Tilaa taksi viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä.
  • Tilaa taksi tästä numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.
  • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan kahden viikon ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.
  • Tilaa paluumatka vähintään tuntia ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.
  • Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi.
  • Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa.
  • Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.
  • Nimesi ja henkilötunnuksesi
    Osoite, josta auto noutaa sinut
  • Matkan määränpää (esim. sairaala)
  • Kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • Tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja
  • Puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.

Jos tilaamasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilausnumeroon viimeistään kahta tuntia ennen sovittua lähtöaikaa.

Kun näytät kuljettajalle Kela-korttisi, saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi
enintään 25 euron omavastuun.

  • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).
  • Jos terveydenhuollon henkilö tilaa paluumatkasi, et tarvitse todistusta SV67.
  • Säilytä kertamatkaa varten kirjoitettu todistus itselläsi kuuden kuukauden ajan matkapäivästä.
  • Kela voi pyytää sitä myöhemmin.
  • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan.
  • Jos terveydenhuollon edustaja tilaa paluumatkasi puolestasi, et tarvitse erillistä todistusta.
  • Tietyillä asiakasryhmillä on mahdollisuus saada vakiotaksiasiakkuus.
  • Lisää tietoa vakiotaksiasiakkuudesta kela.fi/taksimatkat
  • Edellytyksenä vakiotaksiasiakkuuden järjestymiselle 1.7.2018 jälkeen on, että Kelan korvaamia taksikuljetuksia järjestävä tilausvälitysyhtiö pystyy osoittamaan asiakkaalle vakiotaksin.
  • Vakiotaksikuljetusten järjestämiseksi ole yhteydessä tilausvälityskeskukseemme puhelinnumero 0800 302333.

Vaikeavammaisten kuljetuspalvelu

Tilaa Sote-taksi numerosta
0800 302323

(pvm/mpm)

Kuulo- ja puhevammaisten tekstiviestitilaukset
p. 040 563 1112

KULJETUKSET VOI TILATA MYÖS PUHELINSOVELLUKSELLA.
Sovellus löytyy nimellä SOTE Kyyti sekä Google Play Store että App Store.

Kuljetuspalveluun liittyvät asiakastietosi tallennetaan Kymenlaakson hyvinvointialueella sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmään (Tietosuojalaki 2018/1050).

LISÄTIETOJA KULJETUSPALVELUUN LIITTYEN:
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta voit kysyä sosiaalipalveluistamme tai apua esimerkiksi omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Palvelemme puhelimessa arkisin klo 9–14.
Soita 05 220 6000

Ohjeita Sote-taksin tilaamiseen:

Välityskeskus laatii sinulle kuljetuspalvelun järjestämistä varten asiakasprofiilin, johon kirjataan:

  • Henkilötunnus (omavastuuosuuden laskutusta varten)
  • Kotiosoite
  • Puhelinnumero (jos haluaa tekstiviestin kyydin saapumisesta)
  • Päätöksesi tiedot (määräaikaisuus, työ- ja opiskelumatkat)
  • Kuljetukseesi liittyvät erillisoikeudet

Asiakasprofiilitietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille.

Voit käyttää kuljetuspalvelumatkoja päätöksesi mukaisesti asiointi- ja virkistysmatkoihin tai työ- ja opiskelumatkoihin.

Kuljetuspalvelumatkoja voi tehdä vakituisessa koti- / asuinkunnassa ja sen toiminnallisessa lähikunnassa.

Kouvola: Hamina, Heinola, Iitti, Kotka, Lapinjärvi, Loviisa, Luumäki, Mäntyharju, Pyhtää ja Savitaipale
Kotka: Hamina, Kouvola ja Pyhtää
Hamina: Kotka, Kouvola, Miehikkälä ja Virolahti
Miehikkälä: Hamina, Lappeenranta, Luumäki ja Virolahti
Pyhtää: Kotka, Kouvola ja Loviisa
Virolahti: Hamina ja Miehikkälä

Poikkeava matkustusoikeus käy ilmi päätöksestäsi.

Kuljetuspalvelumatka on yksi yhdensuuntainen ja yhtäjaksoinen matka.

Lyhyt pysähdys matkan aikana esim. saattajan nouto reitin varrelta, pankkiautomaatille tai postilaatikolle on mahdollinen. Pysähdystarpeesta osoitteineen tulee kertoa
matkaa tilattaessa. Pidempi pysähtyminen keskeyttää kuljetuspalvelumatkan.

Työmatkoina korvataan kodin ja työpaikan välinen matka, kuljetuspalvelumatkoja ei voi käyttää työhön liittyvään matkustamiseen.

Kuljetuspalvelumatkoja ei voi käyttää terveydenhuollon matkoihin, joiden korvaus perustuu sairausvakuutuslakiin tai kuuluu vakuutusyhtiölle.

Kymenlaakson hyvinvointialueella yhdistellään vammaispalvelulain perusteella julkisesti rahoitettuja matkoja. Matkojen yhdistelemisestä vastaa tilauskeskus.

Toimintakykyysi perustuen sinulle voidaan myöntää oikeus esimerkiksi invataksin käyttöön tai maksuttomaan saattajaan kuljetuspalvelumatkoilla. Palveluun liittyvät erillisoikeudet
myönnetään aina yksilöllisen harkinnan perusteella.

Alle 3 kilometrin matkoja ei yhdistellä.

Kuljetuspalvelumatka on tilattava Kymenlaakson Taksin tilausnumerosta.
Tilauspuhelut nauhoitetaan.

  • Ennakkotilauksista ei peritä varausmaksua.
  • Tilaa mahdollisuuksien mukaan kerralla aina koko matkaketju.
  • Tilaamalla matkan vähintään 60 min. aikaisemmin, varmistetaan sillä taksin saapuminen haluttuun aikaan.
  • Odotusaika on enimmillään 15 min. + se aika, joka taksilta kestää ajaa asiakkaan luokse.
  • Ilmoita matkan peruuntumisesta tilauskeskukseen vähintään 30 min. ennen matkaa. Perumaton tilaus vähentää asiakkaalta kuljetuspalvelumatkan.
  • Noutopaikkamääränpää ja mahdolliset pysähdykset reitinvarrella osoitteineen (saattajan nouto, pankkiautomaatti, postilaatikko)
  • Matkustaako mukana perheenjäsen tai saattaja
  • Onko mukana apuvälineitä tai opaskoira
  • Onko perillä oltava tiettyyn aikaan
  • Paluumatkasi ajankohta, mikäli se on jo tiedossa

Omavastuuna peritään ajettavaa matkaa vastaava joukkoliikenteen maksu. Hyvinvointialue laskuttaa omavastuuosuudet kuukausittain.

Aikuinen:
3,50 € koti-/asuinkunnan alueella
5,50 € toiminnalliseen lähikuntaan enintään 30 km
7,40 € enintään 40 km
9,30 € enintään 50 km
11,80 € enintään 60 km
Tästä eteenpäin matkahuollon hinnasto

Lapsi (7–17 v):
1,80 € koti-/asuinkunnan alueella
3,50 € toiminnalliseen lähikuntaan

Toisen asteen opiskelijat:
0 € Opiskelumatkat
0 € Vapaa-ajan matkat koti-/asuinkunnan alueella
Toiminnalliseen lähikuntaan kuten aikuisten ja lasten matkat iästä riippuen.

Muut opiskelumatkat: 1 € / suunta

Työmatkat: 1 € / suunta

Mikäli asiakas tarvitsee saattajan, tämä kirjataan palvelupäätökseen. Omaishoidon tuen asiakkaalla on aina oikeus saattajan käyttämiseen. Saattajan on tultava mukaan samasta osoitteesta tai reitin varrelta ilman poikkeamistarvetta.

Kun 7–17-vuotias lapsi/nuori matkustaa kuljetus-palveluun oikeutetun vanhempansa/huoltajansa kanssa, häneltä peritään omavastuuosuutena soveltamisohjeessa olevan omavastuuosuustaulukon mukainen summa.

Alle 7-vuotiailta ei omavastuuosuutta peritä.

Mukana kulkevat aikuiset perheenjäsenet maksavat matkasta omavastuun, joka vastaa matkan hintaa jaettuna asiakasmäärällä.

Henkilöllisyys tarkistetaan passista, henkilökortista tai ajokortista.

Kuljettajan harkinnalla myös kuvaton Kela-kortti käy tunnistamiseen, jos säännöllisesti kuljetettavan asiakkaan henkilöllisyyttä ei ole syytä epäillä eikä hänellä ole käytössä kuvallista henkilötodistusta.

Myös tilaajan henkilökunnan antama vahvistus asiakkaan henkilöllisyydestä on hyväksyttävä, jos tilaajan henkilökuntaa on paikalla matkan lähtöpisteessä.

Kymenlaakson ulkopuolella asuvien asiakkaiden matkat hoidetaan erillisellä maksukortilla. Maksukortit tilataan hyvinvointialueen toimesta.

Taksikortti kätevään matkustamiseen

Taksikortti

Taksikortti on kätevä tapa taksimatkojen maksamiseen. Taksikortti on oiva hankinta useasti taksia tarvitseville yrityksille. Maksaessa Taksikortilla, saat kaikki maksutapahtumat yhdellä laskulla samaan osoitteeseen sovituin väliajoin. Näin kuittien arkistointi ja taksimatkojen seuranta helpottuu. 

Taksikortin pystyy ostamaan myös ennakkoon maksettuna saldokorttina. Saldollisen taksikortin voi tilata myös yksityishenkilönä.

Kertakortti

Mikäli taksinkäyttösi on satunnaista tai yrityksesi haluaa maksaa esimerkiksi asiakkaan yksittäisiä taksimatkoja, siihen sopii mainiosti Kertakortti. Kertakortti on nimensä mukaisesti kertakäyttöinen ja se revitään taksimatkan jälkeen. Samoin kuin Taksikortillakin, saat Kertakorttien maksutapahtumat yhdellä laskulla. Voit tilata kertakortteja juuri halutun määrän ja nimetä ne vaikkapa osasto- tai käyttäjäkohtaisesti.

Lataa näppärä Taksini-appi

Taksini apilla taksin tilaaminen onnistuu näppärästi ja täysin ilmaiseksi älypuhelimella ilman erillistä puhelu- tai paikallisverkkomaksua. Apilla voit lisäksi seurata taksin saapumista reaaliaikaisesti ja sinne tallentuvat myös matkahistoria ja kuittisi.

Lataa Taksini mobiiliappi iOS-puhelimeen Apple App Storesta ja Android -puhelimeen Google Play Kaupasta. Apin löydät hakusanalla “Taksini”.

Taksini apin avulla voit:

  • luoda käyttäjätilin
  • tarkastella taksimatkojasi
  • tilata taksin ilmaiseksi ilman erillistä puhelu- tai paikallisverkkomaksua
  • seurata taksin saapumista reaaliaikaisesti kartalta

Tilaa taksi apilla ilmaiseksi

Soittamalla
0100 87227

(1,54 € PUHELU + 0,81 € / MIN + PVM)

Kymenlaakson Taksi – Tavalliseen elämään!